HEV, MHEV, PHEV, EV – czyli czym się różni samochód elektryczny od hybrydy

Świat samochodów zmienia się i istnieje wiele ciekawych propozycji dla fanów motoryzacji. Samochody hybrydowe mogą być po prostu idealne jako alternatywa dla tradycyjnych silników. Oferują większą oszczędność paliwa niż ich odpowiedniki z silnikami spalinowymi, a jednocześnie zapewniają świetne przyspieszenie. Kolejnym krokiem może być wybór auta elektrycznego. Elektryki kuszą cichą i oszczędną jazdą na prądzie.

Wraz z rosnącą popularnością samochodów z różnymi rodzajami napędu (hybrydowym, elektrycznym lub wodorowym), coraz częściej można spotkać się z oznaczeniami takimi jak:

  • HEV – samochody hybrydowe
  • MHEV – miękkie hybrydy
  • PHEV – auta hybrydowe z funkcją ładowania akumulatorów
  • EV lub BEV – pojazd elektryczny;

Ważne jest, by nie tylko wiedzieć, co one oznaczają, ale także jak działają.

Samochody hybrydowe – HEV

Coraz częściej spotykane na Polskich ulicach samochody hybrydowe czyli Hybrid Electric Vehicle. Popularne hybrydy to samochody z silnikiem spalinowym i jednym lub kilkoma silnikami elektrycznymi. Akumulator w samochodzie hybrydowym pozwala na pokonywanie krótkich dystansów na energii elektrycznej.

Energia w hybrydzie

Energia którą samochód wykorzystuje do napędu silnika elektrycznego pozyskiwana jest głównie podczas hamowania. Samochód zwalnia ponieważ silnik elektryczny jest jednocześnie prądnicą i podczas hamowania odzyskuje energię.

Napędy hybrydowe mogą również pozyskiwać energię z silnika spalinowego. Podczas jazdy ze stałą prędkością hybryda napędzana jest przez silniki elektryczne które mają wysoką sprawność a silnik spalinowy, pracujący na wolnych obrotach służy do generowania energii. Takie żonglowanie między silnikiem elektrycznym i spalinowym pozwala bardzo obniżyć zużycie paliwa.

Zalety i wady samochodów hybrydowych

Większość samochodów hybrydowych może jeździć na samym prądzie na dystansie od kilku do kilkudziesięciu kilometrów. Jazda w trybie elektrycznym jest bardzo oszczędna i przyjemna. Silniki elektryczne nie emitują bowiem hałasu i zapewniają bardzo dobre przyspieszenie. W takim trybie hybryda jest niemal tak przyjemna w prowadzeniu jak auto elektryczne.

Tradycyjne samochody hybrydowe nie mogą być ładowany z zewnątrz, ponieważ w tego typu układzie napędowym nie ma zewnętrznego źródła kontroli dystrybucji energii.

Samochody hybrydowe najlepiej sprawdzają się w mieście. Krótkie odcinki, hamowanie i przyspieszanie – to wymarzone warunki do korzystania z silnika elektrycznego. Podczas jazdy autostradowej silnik elektryczny tylko w znikomym stopniu wspomaga silnik spalinowy. Powszechnie uważa się, że hybrydy nie nadają się na autostrady. Nie jest to prawda, po prostu spalanie hybrydy w takich warunkach przeważnie jest porównywalne do spalania samochodu z silnikiem spalinowym o podobnych parametrach.

Miękka hybryda – MHEV

MHEV to skrót od Mild Hybrid Electric Vehicle, co oznacza po prostu miękką hybrydę. W miękkiej hybrydzie najważniejszy jest silnik spalinowy który jest wspomagany silnikiem elektrycznym. Silnik elektryczny w miękkiej hybrydzie zazwyczaj zintegrowanym jest z rozrusznikiem lub alternatorem. Wspomaga on silnik spalinowy w zakresach obrotów gdzie przydatny jest moment obrotowy, ale silnik elektryczny nie jest na tyle sprawnym, żeby samodzielnie napędzać auto.

Zalety miękkiej hybrydy

Zastosowanie miękkiej hybrydy znacznie zmniejsza zużycie paliwa i emisję spalin przy niskich prędkościach. Usprawnia również poruszanie się w korku. Miękka hybryda jest równocześnie dużo tańsza w produkcji ponieważ nie wymaga dużych i drogich baterii oraz ma niewielki silnik elektryczny który tylko wspomaga silnik spalinowy.

Hybryda z funkcją ładowania – PHEV

Na rynku jest wiele samochodów hybrydowych, ale niektóre z nich się wyróżniają. Hybrydy z funkcją ładowania znane są jako PHEV lub Plug-in Hybrid Electric Vehicle . Oznacza to nic innego, jak samochód elektryczny z możliwością ładowania z domowego gniazdka i korzystania z silnika elektrycznego.

Hybrydy Plug In – bardziej elektryk niż spalinówka

Hybrydy typu plug in posiadają mocne silniki elektryczne, pojemne baterie i silnik spalinowy. Do napędu najczęściej wykorzystywane są proste silniki benzynowe. Wykorzystywane są one przy jeździe z dużą prędkością i pozwalają na ładowanie baterii. Hybryda plug in jeździ głównie na prądzie. Duże baterie i możliwość podładowania akumulatorów silnikiem spalinowym pozwalają drastycznie obniżyć spalanie. Wiele hybryd plug in może pochwalić się średnim spalaniem na poziomie 2 l benzyny.

Zasięg PHEV

Niskie spalanie w PHEV jest możliwy dzięki możliwości ładowania akumulatorów. Bateria przeważnie wystarcza na przejechanie 30 km. Choć na rynku są już samochody PHEV które mogą na prądzie pokonać 50km a nawet 100 km. Hybrydę typu plug in można ładować przy pomocy przenośnej ładowarki do samochodów elektrycznych lub stacjonarnego wallboxa. Czas ładowania bateri o pojemności np 10kWh wynosi około 3 godzin przy ładowarce przenośnej i godzinę dla wallbox.

Samochody elektryczne – BEV

Przyszłość motoryzacji już nadeszła. Nazywa się BEV (Battery Electric Vehicle), czyli mowa tu o samochodach elektrycznych. Samochody elektryczne są przyjazną dla środowiska alternatywą dla pojazdów zasilanych benzyną i ropą. Nie ma w nich silników spalinowych, które zanieczyszczałyby powietrze spalinami. Ciekawym projektem jest polski samochód elektryczny Izera którego produkcja ma się zacząć w 2024 roku.

Różnica miedzy samochodem elektrycznym i hybrydą

W przeciwieństwie do samochodów hybrydowych, napęd elektryczny wymaga zasilania z dużych akumulatorów trakcyjnych. Akumulatory w nowo projektowanych samochodach umieszczone są najczęściej równomiernie w podłodze. W ten sposób można uzyskać bardzo dobre rozłożenie masy i lepsze prowadzenie.

Sprawność silników elektrycznych jest dużo większa niż silników spalinowych. Nie ma tu turbo dziury, falowania na niskich obrotach czy wibracji. Silniki elektryczne mają bardzo duży moment obrotowy w całej skali pracy. Dla kierowcy oznacza to najczęściej bardzo dobre i liniowe przyspieszenie. Silnik elektryczny nie potrzebuje skrzyni biegów więc podczas jazdy nie ma nawet minimalnych szarpnięć. Mniej jest też elementów które wymagają serwisu lub naprawy.

Baterie samochodu elektrycznego można ładować na publicznej stacji ładowania. Stacje ładowania samochodów elektrycznych można znaleźć w większych miastach. Coraz więcej powstaje ich również przy trasach szybkiego ruchu. Większość hybr PHEV i samochodów elektrycznych sprzedawanych w europie posiada standardowe gniazdo ładowania Type 2.

Ładowanie samochodu elektrycznego w domu

Alternatywą do płatnych stacji ładowania są domowe ładowarki do samochodów elektrycznych. Ładowarki typu Wallbox oferują ładowanie mocą 11kW lub nawet 22kW. To oznacza, że nawet baterię Tesli można naładować do pełna prądem z własnego gniazdka. Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest montaż instalacji fotowoltaicznej. Fotowoltaika i samochód elektryczny to doskonały tandem który zapewnia niezwykle niskie koszty użytkowania.